karinadlib.blogg.se

Blogg om livet, om vår fantastiska värld och alla underbara människor man möter

Debatt: Vems ansvar är det att utbilda yrkesmusiker i Sverige?

Publicerad 2014-03-31 16:03:00 i Allmänt,

Det är inte kulturskolans ansvar att utbilda yrkesmusiker säger kulturskolechefen till mig.
Hon kanske har rätt men vems ansvar är det? Musikhögskolornas säger någon. 
Delvis sant, men det är inte på musikhögskolan som man lär sig spela ett instrument.
Att behärska ett musikinstrument på professionell nivå är ett arbete som med önskvärdhet  påbörjas i unga år. En färdighet som tar lång tid och kräver goda pedagoger som kan hjälpa barnet med färdighetsträning, motivation,  tålamod etc..samt  intresserade vuxna/föräldrar i barnets närhet som förstår att inlärning aldrig sker genom handpåläggning.
Får man den backningen man behöver tar man sig igenom denna färdighetsträning med en kunskap som inte alla har och en möjlighet att musicera på hög nivå. Har pedagogiken och metodiken  varit kvalitativ kan man även läsa noter,  man har en insikt att den egna arbetsinsatsen är avgörande  och har en självdisciplin som är brukbar på många områden och överförbar på alla slags inlärningsprocesser.
Man har förhoppningsvis erhållit en hög estetisk kompetens och slipper därmed bli en högkonsument av skräpkultur och kan få stort utbyte av det utbud som erbjuds på de nationella scenerna och bidra till det själv.
Man riskerar även att inte göra bort sig när man möter människor från andra kulturer där ovanstående nämnda kvaliteter fortfarande ingår i den generella allmänbildningen.
För att bli yrkesmusiker är denna grund nödvändig. Kulturskolorna i många kommuner  erbjuder fortfarande instrumental undervisning till subventionerat pris vilket gör att man inte måste vara höginkomsttagare för att lära sig ett instrument men räcker det för att säkra hög nivå på sökande till musikhögskolorna om 10 år?  Hur går det i de kommuner där det inte subventioneras?
Vems ansvar är det att säkra  underlaget? Eller är det kanske oviktigt att fostra yrkesmusiker i Sverige,
Just nu kan man undra..........
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Leif Wangin

Publicerad 2014-03-31 22:45:23

Din rektor har både rätt och fel. Detvär kanske inte kulturskolans ansvara att utbilda yrkesmusiker. Men det är kulturskolans (här finns plats för ett kraftuttryck om man vill) skyldighet att utbilda en elev som vill bli yrkesmusiker.

Svar: Leif, ett förtydligande; Kulturskolechefen jag citerar är inte min rektor. Jag jobbar inte i kulturskolan just nu, men skulle gärna göra det.Det du nämner är väl problemet ; kulturskolornas uppdrag är inte nationellt fastställt.
Karin

Postat av: Gustaf Moberg

Publicerad 2014-04-01 08:28:09

Kulturskolan är en guldgruva. Men det är en guldgruva som tycks styra sin produktion mot lek och hobbyverksamhet snarare än en musikutbildning av hög kvalité. Under min korta tid som gitarrlärare på kulturskolan tycktes det handla alldeles för mycket om att ge eleverna en halvtimmes skojande snarare än att verkligen undervisa dom noggrant i musik. Och sedan, för de som tar sig vidare till musikhögskolorna så handlar det om att bli en "duktig pedagog" i första hand och att lära sig det musikaliska hantverket i andra. Det är lite som att "musik är inte så seriöst" oavsett var på utbildningsstegen man befinner sig. Just nu pluggar jag mitt näst sista år på jazzutbildningen vid Capilano University i Vancouver och här är attityden helt annorlunda. Musik är lika viktigt som vad som helst i samhället och ska man få ut en examen så ska man kunna historien och hantverket bakom sitt yrkesval. Här har dom också en redig mängd oerhört duktiga jazzmusiker under 25 års ålder, något som inte är riktigt lika vanligt i Sverige. Jag tror Sveriges kulturskolor och musikhögskolor borde ta sig en funderare på vikten av att lära sig ett instrument riktigt väl. Musik, som allt annat, blir roligare och mer utmanande ju mer man lär sig. Det är också en vital del i varje kultur på planeten. Det kan vara lek och hobby, men det bör fortfarande läras ut med riktiga målsättningar för att på allvar kunna berika utövarens liv.

Svar: Håller med Gustaf. Men man kan erbjuda bredd och kvalitet på samma gång. Men visst är det utmaningen att ta sig igenom en svårighet och komma ut på andra sidan med en ny färdighet, tex gitarrspel som borde vara målet. Barn och unga vill göra bra saker och undervisas man av någon som är kompetent och brinner för vad den gör så är det mesta vunnet. Håller också med dig om att Sverige är undantaget där bredden är målet och inte vägen. Man borde kunna utnyttja kulturskolans resurser bättre. Lärare där har ju tex inget krav på utvecklingssamtal eller att sätta betyg så mer tid skulle kunna gå till undervisning.
Karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Pianist, musikpedagog, kyrkomusiker. Driver företaget Partypingel Musik. Bor i Kålltorp med Maken Henrik och solstrålen Valle 10 år.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela